Floorniversum

Park en praal

op mei 14, 2013

Vandaag was ik één met de natuur. Dat heb je weleens. Dan gaapt je innerlijke holbewoner een geeuw, strekt zich uit en gaat op pad. En daar lopen we dan, Pip en ik. We bewonderen de natuur in het park. Pip stroopt wat stokken, ik verslikt mij in de zojuist gejaagde en verzamelde Haribo snoepjes van de Albert Heijn.

Vogels fluiten hun lied luidkeels, rustend op het ritselende bladerdak. Wolken drijven voorbij terwijl ik mijn billen zetel op een bankje om in alle rust van het schouwspel te genieten. Ik negeer in dit fijne scenario die troep schoolkinderen, die zojuist krijsend voorbij galoppeerde en spuug wat stofwolkjes uit. De rust is weergekeerd in het park. Ik kijk naar de prachtige oude bomen, hun stam vol rimpels en hoor het hout bijna kraken op de melodie van het zachte lente briesje. Oh, denk ik blij, oh ik ben gewoon onderdeel van een levend gedicht op het moment. Ik zie de allitererende pracht van het park. Oh, ik ga één van de bomen knuffelen. Je weet wel, om dit fijne proza met wat liefde af te sluiten.

Ik ren op de boom af, mijn haar flappert in de wind. Pip danst sierlijk om mij heen. ‘Pip,’ gil ik blij, ik ben levende poëzie aan het maken. Ik doe aan kunst vandaag.’

Pip kijkt me aan. ‘Er loopt een insect over je arm.’

Ik ben even stil. De boom blijft ook stokstijf staan. Dan kijk ik omlaag. De boom doet een stap achteruit en ik slaak een gil. Vogels vliegen op, bladeren vallen op de grond.

‘Pip.’ ‘Er loopt een beest over mijn arm,’ krijs ik van ellende en zwaai wat met mijn armen.

Dan wordt mijn arm vastgegrepen. Ik gil van schrik en deins achteruit. Daar staat een van de kindjes van de troep schoolkinderen.

‘Zeg mevrouw.’ ‘Wij zijn hier om van de natuur te genieten.’ ‘Kan het wat stiller?’

Geef een reactie

